Historiek

Voorjaar 1999 Bart Castelein (de Zonne-Route), Wim Packet (Iseranthus-dagtochten en Guido Vandenbroucke (Natuurreservaten vzw) dienen elk afzonderlijk een voorstel in voor het Leader II-Programma in het kader van EFRO-steun (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling).

Zomer 1999 Vanuit het Managementcomité van Leader II krijgen deze drie initiatiefnemers de raad om aan schaalvergroting te doen. De drie initiatiefnemers brengen hun aanbod samen. Vzw de BOOT ontstaat en wordt goedgekeurd. De BOOT krijgt 35% subsidie.

1 september 1999 vzw de Boot neemt de Isera-boot, een voormalig binnenschip van 38 meter lengte, over van Samenlevingsopbouw.

Najaar 1999 In alle bescheidenheid lopen de tochten zeer goed, sponsors en/of peters worden aangetrokken en aan de inhoud van het jaar 2000 wordt reeds hard gewerkt.

Werkjaar 2000-2001 Centraal thema: uitbreiden van de doelgroepen. Naast particulieren wordt zowel het aanbod als de frequentie uitgebreid naar bedrijven, besturen en kaders. Daarnaast is een sterke uitbouw van de werking en de promotie voorzien. Dit zou moeten leiden tot een ruime bekendheid van de BOOT-activiteiten. De BOOT beseft dat de Zonne-Route extreem vernieuwend werkt en voor een enorme beweging kan zorgen in zowel mobiliteit als mentaliteit. De Zonne-Route uitspelen is een ideale locomotief voor de andere activiteiten.

Juni 2000 Een authentieke veerpont op de Ijzer wordt in gebruik genomen ter hoogte van de Olifant (grondgebied Nieuwkapelle-Merkem)

Woensdag 5 juli 2000 Persvoorstelling op de Isera-boot: de Zonneroute / zonnefietsen / vzw de BOOT / peterschap Johan Museeuw

Augustus 2000 Op het dak van de Isera-boot installeert vzw de BOOT de fotovoltaïsche zonnepanelen op een draaibare constructie. De panelen komen er met medewerking van het VTI Ieper

02 september 2000 Werkbezoek van Vlaams Minister van Welzijn Mieke Vogels.

September 2000 vzw de BOOT wordt door de provincie West-Vlaanderen erkend en wordt geprezen omwille van de voorbeeldfunctie. Daardoor ontvangt vzw de BOOT voor het project 'Isera-boot wordt ecoboot: de deontologische consequentie' een subsidie van 450.000 fr. De reeds ingezette koerswijziging voltrekt zich verder.

Oktober 2000 Vzw de BOOT ruilt de klassieke verbrandingsmotor van de taxiboot voor een fluistermotor. De vaartochten kunnen voortaan op zonne-energie. Stille eco-recreatie krijgt alsmaar meer vorm.

06 oktober 2000 De firma Soltech uit Leuven sluit de foto-voltaïsche panelen aan. Netkoppeling is een feit.

28 november 2000 Bezoek van Z.K.H. Prins Laurent.

01 december 2000 Architect Julien Geldof treedt als derde parttimer vast in dienst.

01 februari 2001 De website ondergaat een zoveelste aanpassing. Lovende kritieken komen uit diverse hoeken. Alle meetresultaten kunnen vrij geconsulteerd worden.

03 februari 2001 Vice-Eerste Minister Johan Vande Lanotte bezoekt op 03 februari 2001 de vzw De Boot.

08 april 2001 De zonneboiler heeft het hard te verduren. Het voorjaar van 2001 telt niet zoveel zonne-uren. Het afwaswater wordt vandaag met de naverwarming opgewarmd. Als we het gebruik van de zonneboiler vergelijken met de elektroboiler, dan geeft dat verbijsterende resultaten. Drie maanden zonnegebruik kost tot dusver 70 BEF. Drie uur elektrisch water kost 20 BEF.

Pasen 2001 Het composttoilet is er. Vzw de BOOT kiest voor een snippertoilet van het merk Separett. De nacompostering gebeurt in het compostvat naast de loopbrug.

April 2001 De halogeenspotjes (dit zijn vaak de 'slokops' in een woning) van de Isera-boot worden weggewerkt en vervangen door zuinige spaarlampen. In plaats van 60 lichtpunten van 50 Watt telt de Isera nu evenveel spaarlampen van 9 Watt.

22 april 2001 Media-aandacht ontbreekt niet. Chris Jonckers van Radio 2 (Visum) komt langs. We krijgen een uurtje airplay. Goeie publiciteit. Nooit eerder haalden we meer hits op onze website.

23 april 2001 Op de zonneboot voorzien van fluistermotor wordt een uurteller geïnstalleerd zodat vzw de BOOT precieze waarden kan aflezen. Meten is weten. Het verbruik per kilowattuur kent vanaf nu zijn prijs.

30 april 2001 De zonnedouche is een feit. Douchen gebeurt voortaan met lekker zonnewater.

Mei 2001 Nog altijd heeft vzw de Boot geen folder. Toch rollen de arrangementen binnen. Vzw de BOOT 'verkoopt' in mei 2001 35 dagen.

5 mei 2001 De Vlaamse pers krijgt een rondleiding in de Westhoek. Uiteraard staat een bezoek aan vzw de BOOT op de agenda. Unanieme lovende kritieken zijn een feit. De zonnefietsen en de aanpak van vzw de BOOT maken indruk op Vlaamse journalisten. De trekkerhut wordt voor het eerst gebruikt. Het zijn de Nederlanders Miranda Bink en haar vriend Bram Bruurs. Miranda surfte op het internet op zoek naar projcten omtrent zonne-energie. Zo kwam ze bij vzw de BOOT terecht. Miranda en Bram namen één dag later deel aan de Zonneroute. Hun commentaar in het gastenboek: 'Hallo mensen, wij hadden (geheel onverwacht) de eer om als eersten in de trekkershut te slapen. Fantastisch, voor het eerst op een composttoilet en een prachtig uitzicht. Helaas was het maar voor een nachtje. Hartstikke bedankt en voor de volgende gasten: veel plezier!'

15 mei 2001 In het kader van 'Isera-boot wordt eco-boot, de deonthologische consequentie' bouwt vzw de BOOT verder aan de ombouw. Voortaan siert een oude diepvrieskast de boot. Deze simuleert een koude winter van -10° Celcius. In de deur worden drie openingen gezaagd. Daarin steken drie glaspartijen: enkel glas, gewoon dubbel en superglas. Drie sensoren duiden constant de glastemperatuur aan. Bij een huiskamertemperatuur van 20°, en een 'buitentemperatuur' van net iets onder het vriespunt, meten we spectaculaire verschillen.

Eind mei 2001 Alle spaarlampen geraken toch aan een armatuur. Leegedronken blikjes van bezoekers (cola, jupiler, seven up, sprite, fanta, isostar, etc. ...) krijgen een nieuwe functie. Voortaan fungeren de blikken als hippe armaturen rond spaarlampen.

donderdag 21 juni 2001 Bezoek van dhr. Renaat Landuyt, minister van Toerisme

donderdag 8 november 2001 Zwarte donderdag. De storm blaast zowel onze zonnepanelen (PV’s) als de zonnecollector weg. De schade loopt in de duizenden euro's. Gelukkig valt er onder de veertigtal aanwezigen geen enkel slachtoffer. Ook het dak van de container waarin de zonnefietsen zich bevinden, wordt weggerukt.

najaar 2001 Vzw de BOOT bereidt het werkjaar 2002 voor. Laat zich inspireren door diverse werkbezoeken en door onder andere aanwezig te zijn op internationale beurzen: Les Asisses in Duinkerke (Frankrijk) en EVS 18 Berlijn in Duitsland. Vzw de Boot brengt de Jeanne Panne in de vaart. Vanaf nu kan de Westhoek integraal bezocht worden. vaarklassen zijn een feit. Meer info: +32 475 45 84 58 of e-mail naar jeannepanne@deboot.be

woensdag 6 februari 2002 Man Bijt Hond te gast. Architect-uitvinder Julien Geldof, medewerker van vzw de BOOT geeft uitleg over zijn piramide. Het bezoek aan deze ecowoning is een vast onderdeel van de Zonneroute. Zijn elektrische auto waarop staat www.deboot.be zorgt voor zeer goede publiciteit. Julien moet zijn nummer helaas op krukken uitvoeren. Ligamenten gescheurd.

maart 2002 De very low profile medewerker Julien Geldof haalt een zoveelste tv-uitzending: Afrit 9. Hoewel Julien soms wat mediaschuw is, stond hij nog nooit meer in de belangstelling. Ook de constructie van de fotovoltaïsche zonnepanelen wordt opnieuw rechtgezet.

10 april 2002 Vzw de BOOT haalt een zespersoons-punter naar de regio. Deze boten voorzien van elektrische fluistermotor worden via de zonnecellen opgeladen. Vanaf nu kunnen bezoekers zonder schipper zelf uitvaren.

woensdag 17 april 2002 om 15.00 uur De staatssecretaris voor energie, dhr. Olivier Deleuze bezoekt de ecoboot Isera. Hij luistert naar diverse projectvoorstellingen waaronder de Energieklassen, de Groene Stopcontacten en het verhaal van de uitbouw van de ecohaven, en wordt ter plekke uitgeroepen tot allereerste ‘Vriend van de BOOT’. Dhr. Deleuze test zowel de Th!nk (zonne-auto), de punter (zonneboot), de Flyer (zonnefiets) als de zelfgebouwde experimentele ecocat.

zomer 2002 Bakker Naessens uit Merkem experimenteert met biomeel uit de gemeentelijke Beukelaeremolen. De molenaars van vzw de BOOT, Bart en Julien, draaien als nooit voorheen. Proef het Beukelaerebrood.

22 oktober 2002 Het Managementcomité keurt het dossier ‘Opwindende Westhoek’ binnen het Phasing-Out-luik gedeeltelijk volwaardig goed. Het betreft een dossier van meer dan 200.000 euro. Partners zijn: de Europese Unie, de provincie West-Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen. Vzw de BOOT komt zelf met ongeveer 40 % middelen over de brug.

1 november 2002 Ann Vergauwen treedt als vierde parttimer in dienst.

Evaluatie seizoen 2002 Er kwamen net geen 10.000 bezoekers over de vloer. Dat is een meer dan behoorlijke groei. Eén jaar eerder telden we een slordige 4000 bezoekers. Vzw de BOOT ontving die mensen zowel op het moederschip ‘Isera’, in de trekkershut, op de molen als tijdens de diverse arrangementen. In 2002 waren er 52 Groene Stopcontacten en liep de actie ‘Vriend van de BOOT’ als een trein.

20 december 2002 De Isera verlaat de vertrouwde stek aan de Drie Grachten te Merkem. Vaart op eigen kracht richting Oostende waar een groot onderhoud staat gepland. De firma Ship Support uit Nieuwpoort neemt het transport voor hun rekening, Ship Support werd ook al eerder ingezet met de ramp van de Tricolor (=gekapseisde boot in het Kanaal)

Begin januari 2003 De Isera vaart de slipway van Oostende binnen. Over de ‘slip’ van Oostende lezen we: “Twee slipways ‘Crandall Dry Dock Engineers inc., Cambridge Massachusetts, USA uit 1931. Industrieel-archeologische waarde. De zogenaamde slipways, volgens het principe dat reeds in 1854 door een Noord-Amerikaans bedrijf werd ontwikkeld. Dat de Oostendse slipways door hetzelfde bedrijf in 1931 worden gebouwd, geeft aan dit geheel een bijzondere documentaire industrieel-archeologische waarde inzake originaliteit. Het gaat hier tevens om een materiële getuige van een specifieke midden 19° eeuwse technologische ontwikkeling die tot ver in de twintigste eeuw werd toegepast, wat in se illustreert dat bepaalde 19° eeuwse uitvindingen de duurzame basis vormden voor 20ste eeuwse economische infrastructuren. Deze slipways hebben, zoals uit de statistieken blijkt, in het vissersbedrijf een belangrijke rol gespeeld.” De Isera wordt door de firma BEMA hersteld. Perforaties in de romp worden op diverse plekken weggewerkt. Awz staat in voor de herinrichting van de kade van de site van de Drie Grachten te Merkem-Houthulst. Ook de gemeente Houthulst maakt op de begroting van 2003 ongeveer 50.000 euro vrij voor de heraanleg van de parking. Vzw de BOOT creëert een financiële input via een reservefonds van meer dan 75.000 euro. Johan Martin (Westtoer), Hein Kesteloot (boekhouder) en Ann Vergauwen (vzw de BOOT) treden toe tot de Algemene Vergadering van vzw de BOOT

22 februari 2003 Vice-premier Jef Tavernier overhandigt op de moutzolder van de Oude Brouwerij te Koekelare de ‘Groene Pluim’ aan vzw de BOOT. Die ‘Pluim’ wordt uitgereikt door Agalev Westhoek-Oostende en gaat jaarlijks naar ‘iemand’ die zich verdienstelijk toonde op vlak van milieu, en in het bijzonder rond mobiliteit. Het accent lag hier op het initiatief van de Groene Stopcontacten. Julien Geldof, Wim Packet, Guido Vandenbroucke en Bart Castelein mochten de prijs in ontvangst nemen.

29 maart 2003 Aankoop Sint-Antoine. Het is een woonboot die aan tien personen plaats biedt en waarop gasten ook zelf hun potje kunnen klaarmaken. Met de aanschaf van de Sint-Antoine willen we het verblijfstoerisme en "vlakbij-vakantie" verder aanzwengelen. De boot kan zowel voor een nacht, een weekend of een midweek, een week of twee weken worden gehuurd. De gasten kunnen zo op eigen ritme, ongedwongen en aan betaalbare prijzen vanuit hun eigen stek de streek verkennen. De zonneboten en de zonnefietsen staan ter beschikking. Opladen gebeurt gratis aan het netwerk van groene stopcontacten, al dan niet gevoed door zon en wind.

1 oktober 2003 Marc Hindryckx uit Merkem treedt als vijfde werknemer in dienst. Deze elektronicus kookt graag, kent veel van kruiden, zat als piraat op de zeezender Mi Amigo, is molenaar en heeft een eigen boot. Kortom, een allrounder als Marc kan de vzw de BOOT zeer goed gebruiken.

november 2003 Zon en wind vormen het ideale huwelijk. Voortaan siert er naast de zonnepanelen ook een windgenerator op de Iseraboot.

18 december 2003 Het ontwerp van een zonneschoorsteen wordt door federaal minister van Leefmilieu, Consumentenzaken en Duurzame ontwikkeling Freya Van den Bossche geselecteerd als “good practice” duurzame ontwikkeling 2003. Vzw de BOOT krijgt voor de bouw en meetapparatuur van de zonneschoorsteen 5000 euro.

Seizoen 2003 Vzw de BOOT onthaalt in 2003 14.000 bezoekers, dat is 40% meer dan in 2002.

januari 2004 Mede-oprichter Guido Vandenbroucke biedt zijn ontslag aan. Langs deze weg bedankt vzw de BOOT Guido. Zonder zijn initiatief en gedrevenheid was er van onze vereniging allicht geen sprake. Ere wie ere toekomt.

eind januari 2004 Vzw de BOOT voorziet nog meer groene stroom door nogmaals 1,1 kW fotovoltaïsche panelen aan te kopen. Dankzij de groenestroomcertificaten van de overheid mag vzw de BOOT gaan dromen van een nulfactuur. En zelfs winst maken door die productie van groene stroom moet tot de mogelijkheden behoren.

maart 2004 De voorbereidingen van de rondvaarten met de St-Antoine vorderen. De boot wordt in gereedheid gebracht. Een proefvaart is ei zo na een feit.

21 april 2004 Freya Van den Bossche bezoekt vzw de BOOT

1 juni 2004 Pol Dewitte treedt als 6e parttimer in dienst. Pol spreekt vlot zeven talen (nederlands, frans, engels, duits, italiaans, spaans en grieks) en heeft notie van diverse andere talen. Pol staat in voor de 'internationalisering' van vzw de Boot en begeleidt de arrangementen.

12 oktober 2004 VZW De Boot winnaar tweejaarlijkse Westtoer Fernand Peutemanprijs ter waarde van 2500 euro.

25 januari 2005 Gemeente Houthulst en vzw De Boot ondertekenen uniek contract. Voortaan zal vzw De Boot het toeristisch beleid van Houthulst uitstippelen.

1 februari 2005 Maria Desaever uit Pervijze komt de ploeg aanvullen als 7e partimer. Is natuurgids. Momenteel volgt ze de cursus 'zee- en schoolanimator'.

1 september 2005 Miguel Bouttry uit Gijverinkhove treedt als 8ste werknemer in dienst. Miguel is leraar lichamelijke opvoeding-informatica en koerste tijdens zijn jeugdjaren. Door het vele werk, het opvolgen van de à-la-carte-formules, de specifieke aanvragen én de uitbouw van een toeristisch beleid van de gemeente Houthulst, was het voor de oprichters Wim Packet en Bart Castelein niet meer wenselijk om voor alles nog zelf in te staan. Daardoor werd er geopteerd voor een ‘goede rechterhand’. Sedert zijn indiensttreding heeft Miguel zich al meteen gepromoveerd tot manusje-van-alles. Is Miguel niet aan het gidsen, aan het klussen of op pad, dan vind je hem in zijn kantoor in Houthulst waar hij mee het toeristisch beleid helpt bepalen. Markt 18, 8650 Houthulst 051/46 08 94 toerisme@houthulst.be

maart 2006 De V1-basis van Houthulst wordt herontdekt. De BOOT zorgt voor veel media-respons: VRT-radionieuws, Donna, en onder andere nationale aandacht van de krant De Morgen.

1 april 2006 Youri Logghe uit Zuidschote vervangt Maria Desaever. Youri - 26 jaar - is een kind van de streek (opgegroeid in St. Jacobskapelle). Met z'n ruime kennis van de Westhoek en de natuur wordt het Bootteam zo een gids rijker.

Voorjaar 2006 Vzw de BOOT schenkt veel aandacht aan opleidingen. Zowel in het voorjaar, tijdens de zomer als in het najaar werden er mensen opgeleid voor typische opdrachten in het bos van Houthulst, voor het arrangement ‘Loeren in de Broeken’ en ‘In het Spoor van de Otter’. Er worden ook gastsprekers uitgenodigd: archeoloog Johan Termote, Houthulst-specialist Guido Baelde, en waterzuiveraar Michel Huyghe. cursussen

2006 Diverse medewerkers van vzw de BOOT scholen zich bij: boomsnoeien, buitenboordmotoren, lassen, herborist, etc…

juni 2006 Voor het eerst zijn er meerdaagse rondvaarten met de St-Antoine. We meren aan in Ieper, Diksmuide en Nieuwpoort. De mensen zijn zot content.

zomer 2006 Voor het eerst organiseren we de gratis maandagen met als thema: Volk aan dek. Muzikanten komen spontaan muziek spelen. Ook staat de tijdelijke tentoonstelling ‘vissen in het verleden’ opgesteld in de Iseraboot.

15 november 2006 Alle personeelsleden, wat vrijwilligers + de mensen van de Raad van Bestuur van vzw de BOOT trekken naar Brussel voor de uitwisseling met de mensen van Brukselbinnenstebuiten. Een tegenbezoek wordt later gepland.

Winter 2007 Het woongedeelte van de St-Antoine wordt door de medewerkers Ann en Youri omgetunend tot een heerlijke suite met een eiken parketvloer. Vanaf nu kunnen de mensen vanuit een Kingsize-bed overnachten op een schip van bijna 80 jaar oud. IJsvogels, meerkoeten, blauwe reigers, rietzangers of aalscholvers… Dit zijn de stille buren. 3000 m² De BOOT neemt een extra terrein van 3000 m² in gebruik op nauwelijks 500 meter van het moederschip. Waar ooit de oude steenkoolcentrale van Noordschote stond op het schiereiland tussen Martjesvaart en het Ieperleekanaal, gebruikt vzw de BOOT dit terrein als speelweide, stockageruimte en als plaats waar onder andere kleine reparaties kunnen worden uitgevoerd. Zo wordt de Paulette, een boot die straks wordt ingezet in het boothuttennetwerk, er omgebouwd tot een volwaardige boothut.

Seizoen 2007 Duffy: topsporters in de Eerste Wereldoorlog James Duffy werd op 1 mei 1890 in Sligo County (Ierland) geboren. Hij groeide op in Schotland maar emigreerde op 21-jarige leeftijd naar Canada. Duffy was een uitzonderlijk looptalent. In 1912 eindigde hij vijfde op de Olympische marathon in Stockholm. Op 19 april 1914 won hij de marathon van Boston, de oudste en populairste marathon. Even later brak de Eerste Wereldoorlog uit en Duffy meldde zich als vrijwilliger. Op 23 april 1915 valt hij echter in de ‘Flanders Fields’ op Pilkem Ridge nabij Sint-Juliaan (Langemark-Poelkapelle). Gestart maar nooit meer aangekomen. In Vlamertinge ligt hij begraven. Vzw de BOOT organiseerde i.s.m. de Vrienden van In Flanders Fields een geslaagde remembrance voor Duffy (waarop zelfs de achternicht aanwezig was). En samen met de organisatoren van de In Flanders Fields Marathon (Nieuwpoort-Ieper) werd op 9 september het Duffy-project gelanceerd. Marathonlopers krijgen een tweede naam op hun borstnummer van een gesneuveld atleet. Langs het parcours hangen over de bruggen grote banners met citaten uit WOI. De Boot wil zo ‘bruggen slaan’ tussen soldaten en atleten, toeschouwers en deelnemers, slachtoffers en overlevenden, landen en continenten, diverse nationaliteiten, oorlog en vrede… + foto van Duffy.

1 januari 2008 Frivole dagen Na drie jaar intens en vruchtbaar werk wordt door de gemeente Houthulst een vroegtijdig einde gemaakt aan de publiekprivate overeenkomst van 5 jaar. Resultaat: de twee winnaars van weleer zijn nu twee verliezers. In Houthulst worden er onder andere (voorlopig) geen Verschijningen meer georganiseerd. De BOOT ontloopt zo 35.000 euro op jaarbasis aan werkingsmiddelen, twee parttimers (een allrounder gids + een administratieve kracht) en moet reorganiseren. Drie personeelsleden verdwijnen zo van de payroll. De BOOT zoekt naar nieuwe asem en ziet zich verplicht om weer over te schakelen naar de frivole dagen uit de beginperiode. Hoe dat verder afloopt, leest u hier af en toe.

Voorjaar 2008 Het aquaplatform krijgt stilaan vorm. Naast zonne- en windenergie legt de BOOT nu ook een extra accent op het element water. Met de bouw van het aquaplatform is een investering gemoeid van 50.000 euro. Het kan er komen dankzij 60 % steun van Toerisme Vlaanderen, zeg maar een hogere overheid.

Schrijf je in op de nieuwsbrief

nieuwsbrief

 

 

 

 

 

* indicates required

View previous campaigns.